Gör det själv
Life hacks, mästarklasser, användbara tips, recept.
Hem » Elektronik » "Noll" och "jord": vad är den grundläggande skillnaden?

Historiskt hände det så att i Ryska federationen, såväl som i gränsstater, används jordningsprincipen när nollledaren är ansluten till jordslingan. Många människor kan ha en "legitim" fråga: om de är i kontakt med varandra, varför dra så många ledningar - det räcker med att dra en dubbeltråd överallt (fas och nolllinje) och det kommer att vara möjligt att jorda genom nollan tråd! Men denna formulering av frågan döljer en teknisk nyans som gör denna lösning inte bara till en värdelös leksak, utan i vissa fall till ett ganska farligt företag.

Noll och jord - vad är den grundläggande skillnaden?

För dem som är otåliga och som gillar att "kika in i svaret", kommer jag a priori att berätta en "hemlighet" - den grundläggande idén är var den neutrala ledningen är ansluten till jord. Alternativet att ansluta dem direkt inuti uttaget, ansluta jordledaren (gulgrön ledning) till nollledaren (blå ledare), kommer inte att vara korrekt. Ett sådant jordningsschema kommer att strida mot kraven för PUE. Som ett resultat kommer människor inte att skyddas från elektriska stötar, dessutom kommer ännu fler säkerhetsproblem att läggas till.

PUE, utan några alternativ, anger tydligt hur jordledaren ska se ut. Det måste vara en kontinuerlig ledning, utan några frånkopplingselement - reläer, säkringar, strömbrytare, och även, till exempel, genom att koppla bort den elektriska kontakten från uttaget.

När detta grundläggande krav som anges i PEU har överträtts, förvandlas jordning från tillförlitligt skydd av en person från elektriska stötar till en värdelös fiktion. Men problemen, som teorin lär ut och praktiken visar, slutar inte där! Om du fortfarande försöker ge den neutrala trådens jordningsfunktioner, är det möjligt att kroppen på kylskåpet, mikrovågsugnen eller andra hushållsapparater kommer att strömförsörjas. Detta förklaras av det faktum att en elektrisk ström flyter längs den neutrala ledningen med ett motsvarande spänningsfall, vars storlek kan bestämmas genom att multiplicera strömstyrkan med ledarmotståndet i intervallet mellan den uppmätta platsen och den verkliga jordpunkten. Dessutom kan storleken på sådan spänning karakteriseras av tiotals volt, det vill säga det kan vara farligt för människor (vid gränsen - dödlig!).

Noll och jord - vad är den grundläggande skillnaden?

Det återstår att summera några resultat och lägga vikt. Vad är den grundläggande skillnaden mellan "noll" och "jord"? Faktum är att ström flyter genom den neutrala ledningen och strömbrytare, samma ingångsbrytare, är anslutna till den. Det vill säga, om vi vill ha "jord" i form av en kontinuerlig ven, måste vi:

  • i flervåningshus: anslut till en speciell jordledare i den elektriska tunneln;
  • för en enskild bostadsstuga: anslutningspunkten bör vara ingångsströmbrytaren, närmare bestämt dess neutrala ledning vid ingången, som går genom luft- eller jordkabeln från nedtrappningstransformatorn närmast huset, och tvärsnittet av den neutrala ledningen bör vara minst tio kvadratmillimeter för koppartråd och 16 mm2 – för en aluminiumkärna (se motsvarande stycke i PUE).

Någon annan plats bakom inmatningsmaskinen kan inte användas som en "jord", därför kan ingenting, från metallämnen begravda nära huset till själva elpanelens kropp, betraktas som sådant.

Glöm aldrig reglerna i PES. Enligt dem bör du vägledas av en enkel men sann regel: när du inte är säker på att just den här tråden är "jord" ska du inte ansluta något till den förutom en 30 mA jordfelsbrytare (RCD), som fungerar omedelbart , till skillnad från en strömbrytare. Som ni vet skyddar Gud dem som är försiktiga!

Kommentar
  • flugaleendeskrattanderodnasmileyavslappnad avslappnadflin
    hjärtögonkyssande hjärtakyssa stängda ögonspoladelättadnöjdflin
    blinkningstuck_out_tungue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesflinandekyssarstuck_out_tonguesovande
    oroligrynkar pannanplågadöppen mungrimaserandeförvirradtystnad
    uttryckslösinte roadsvett_lesvettasbesviken_lättadtröttapassiv
    besvikenförvirradräddkallsvetthålla utgråtasnyfta
    glädjeförvånadskrikatrött_ansikteargrasatriumf
    sömnigmumsmasksolglasögonyr i ansiktetimpleende_imp
    neutralt_ansikteno_mouthoskyldig
5+två=
Kommentarer (149)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. Gäster 6 januari 2019 15:57
    17
    Det är hög tid att glömma vad jordning och jordning är. Dagens hus drivs av en kabel. Det är med andra ord bara fasen som kommer in i huset från panelen. Och de neutrala ledningarna kommer ut från lägenheten in i panelen och hängs på den neutrala delen, som "sitter" på den neutrala ledningen på huvudkabeln, och som i sin tur hängs på jordningsbulten. Allt. Det finns ingen anledning att tänka på något annat. Detta görs för att förhindra att elektrisk energi stjäls genom att leda jordningsbussen separat från huvudkretsen.
    Men även detta trick kan kringgås och genom att sätta upp "din egen" jordningsbuss, "hänga alla behov från dina konsumenter på den. Men hur man gör detta är nästan omöjligt. Det kommer att vara nödvändigt att lägga alla neutrala ledningar, lägga nya, "din egen", kommer du att bli listad.
    1. Evgen
      #2 Evgen Gäster 6 januari 2019 19:51
      51
      "Det är hög tid att glömma vad jordning och jordning är", vad sa du ens?

      det finns jordning och det finns jordning, och slutligen i den här artikeln finns det mer nonsens skrivet som förklarar något.
      Låt mig berätta kort, nollan är alltid jordad, i gamla hus är den jordad vid en transformatorstation och det finns ingen jord i sådana hus, eftersom "scoop" alltid sparade på allt, det var synd för honom att också utöka en jordledning vid ingången till alla lägenheter, men nu är det enklaste schemat att nollan är jordad redan i ställverket vid ingången och en separat jordning dras från den. Och alla borde byta till detta system för länge sedan!!! bara, som vanligt, tillåter den jävla ekonomin inte alla människor att normalt använda importerade hushållsapparater, för de måste alltid!! behöver mark!! , och vi är hälften i Sovjetunionen, men vi åtnjuter fördelarna med västerländsk civilisation.
      1. gogol
        #3 gogol Gäster 7 januari 2019 14:50
        31
        Vi har njutit av civilisationens fördelar. fram till mitten av 1800-talet. Och nu skördar vi frukterna av omoral och fullständig förnedring av mänskligheten
        1. Yuri
          #4 Yuri Gäster 7 juli 2023 12:57
          1
          Och sedan var det ett kärnvapenkrig? leende
      2. Boris
        #5 Boris Gäster 9 januari 2019 10:55
        17
        När hade vi en RCD? Sedan dess har behovet av en tredje tråd uppstått. Det här är 90-talet. Frånvaron av en tredje tråd är inte en "sovjetisk" besparing, det är ett teoretiskt oacceptabelt slöseri med icke-järnmetall. För vilka ändamål behövdes den tredje tråden? Tror du att det finns en solid grundad neutral överallt i världen? Och om linjär 220, men i en triangel? I USA, i allmänhet, inom hushållssektorn, kommer mat från varumärket "gris", och har varit det länge. Du kan prova att arbeta med hushållsapparater som används i Japan eller USA, särskilt om de drivs från mittpunkten av samma "gris".
      3. RRR
        #6 RRR Gäster 9 januari 2019 13:59
        12
        Du skriver nonsens utan att förstå kärnan i frågan. Vilseleda inte folk
      4. Krokodil
        #7 Krokodil Gäster 13 januari 2019 03:32
        43
        En sopskyffel är ett bra verktyg för att städa upp skräp. Tyvärr kan jag inte föreställa mig vilken typ av soptunna du behöver för att ta bort skräpet från ditt huvud.
    2. manolis
      #8 manolis Gäster 6 januari 2019 20:49
      2
      Ta plusset från skölden och ta inte in det i huset utan min med ze
      1. Gäst Vlad
        #9 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:28
        24
        Ytterligare en ”hantverkare” vars hus drivs av konstant spänning. Plus och minus i DC-kretsar. Huset har växelström. Noll och fas.
        1. SlOPS
          #10 SlOPS Gäster 14 januari 2019 18:53
          6
          Huset har växelström, 3 faser med en förskjutning i en vinkel på 120 grader (totalt 380 volt) och i mitten finns en nolla, som i huvudsak är en flödesbuss. Skillnaden mellan denna buss och någon av faserna ger 220 (230) volt.
      2. Vladmir
        #11 Vladmir Gäster 15 januari 2019 11:09
        1
        Jo, du....åh, vilken tät en!
      3. vano55
        #12 vano55 Gäster 1 mars 2019 20:35
        3
        Var hittade du (+), i AC?
    3. Mitya
      #13 Mitya Gäster 10 januari 2019 15:39
      15
      PUE bryr sig inte om ekonomi - detta är inte hans mål, utan hans säkerhet. Bara ett exempel: Om 0 går sönder, när marken är kortsluten, är kroppen (till exempel ett kylskåp) under spänning inte mer eller mindre än 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Gäster 13 januari 2019 20:10
        1
        Spänning är potentialskillnaden i ledarens ändar, och på grund av motståndet hos konsumenten (kylskåpet) minskas skillnaden och uteffekten till huset kommer inte att vara mer än 100 volt.
        1. Gäst Alexander
          #15 Gäst Alexander Gäster 23 januari 2019 00:27
          8
          För att slänga skridskorna räcker det med 100 V
      2. ett
        #16 ett Gäster 21 januari 2019 kl. 15.00
        7
        Kompis, för att kylkroppen ska bli strömsatt måste du först leda denna spänning till kroppen eller bryta igenom isoleringen och koppla in kompressormotorn på ett så smart sätt att haveriet går till kroppen.
      3. Mark
        #17 Mark Gäster 7 mars 2019 23:12
        0
        Det är just i PUE som det står att kylkroppen (en elektrisk enhet med dubbel isolering) inte kräver jordning.
    4. Gäst Mikhail
      #18 Gäst Mikhail Gäster 12 januari 2019 17:50
      7
      för att stjäla som du föreslår måste du öppna tätningen på mätaren och byta 0 och fas, och detta är lätt att avgöra eftersom mätaren kommer att stå, om du bestämmer dig för att växla fasen och rotera mätaren i motsatt riktning, då är detta effektivt endast på ren mekanik. elektroniska system som antingen är optokopplare eller hallsensorer på trummans rotationsriktning i allmänhet
    5. Ruslan
      #19 Ruslan Gäster 26 januari 2019 11:39
      4
      Nikolay, du är uppenbarligen ingen expert inom elkraftsindustrin, så snälla, sminka dig inte och vilseleda inte vanliga människor!
    6. Gäst Alexey
      #20 Gäst Alexey Gäster 2 mars 2019 23:31
      4
      Om du inte kan något om elektroteknik, skriv inget, för med dina nonsens utsätter du människor för livsfara. Det borde ha skrivits så här - "bara fasen kommer in i huset från panelen"!
      Det som följer är bara totalt nonsens. I ett flerfamiljshus läggs tre fasledare i stigaren, en neutral, en jordning. I ISU (input distribution device) är nollan och jordningen anslutna till olika bussar, mellan vilka en bygel placeras (!), eftersom nollan vid ingången måste jordas om, vilket görs genom att ansluta den lokala jordslingan av byggnaden till jordningsbussen. För privata hus är principen densamma: nollan vid ingången måste jordas om, d.v.s. ansluten till den lokala (för ett givet hus) jordningskrets, från och med denna punkt måste de neutrala arbets- och skyddsledarna vara strikt åtskilda i alla delar av kretsen.
    7. Evgeny Pavlov
      #21 Evgeny Pavlov Gäster 15 september 2020 16:07
      4
      Jag förstår att du som elektriker arbetade med enfasapparater, din nivå är begränsad till installation av elektriska apparater i lägenheter. Om du tar ett trefasnät och en högeffektsbelastning med strömmar i storleksordningen över 100 A, kommer du definitivt att behöva en ärlig jord. Det är också nödvändigt när du behöver ha riktig O för strömförsörjning av känsliga enheter. En neutral, som kan göras på vilket sätt som helst och på ett klumpigt sätt och där det kan finnas potential, är inte lämplig för detta, särskilt eftersom det längs vägen kan finnas alla möjliga kopplingar (plintar, vridningar etc.) som kan oväntat skapa problem och ha högt motstånd.Det är just för att eliminera överraskningar, att passera en stor ström, för att säkerställa fullständig noll och garanterat lågt motstånd, såväl som frånvaron av ett stort antal mellanliggande anslutningspunkter, som marken görs. Och det är kritiskt viktigt i kritisk (precis, kraftfull, etc.) utrustning. För att ansluta en glödlampa klarar man sig utan jord, men för en trefas strömkälla med exakt styrning av signalens form/frekvens/fas/amplitud klarar man sig inte utan jord.
  2. Egor
    #22 Egor Gäster 6 januari 2019 18:28
    79
    Författaren försöker avslöja ett ämne som han inte har någon aning om. Han hänvisar till PUE, men han, det verkar, har inte tittat på dem. Har ingen aning om vad skillnaden är mellan jordning och jordning. Var används jordning och var används jordning? I allmänhet har författaren en röra i huvudet, han tog ett ämne som han inte är kompetent i.
    1. YURICH
      #23 YURICH Gäster 8 januari 2019 21:49
      11
      5+. Jag håller med fullständigt.
    2. Semyon
      #24 Semyon Gäster 9 januari 2019 10:05
      9
      Jag håller med fullständigt. Författaren till artikeln förstod inte ämnet. I allmänhet bör sådana saker, särskilt de som har med el, skrivas av personer med teknisk utbildning.
      1. Gäst Alexander
        #25 Gäst Alexander Gäster 9 januari 2019 19:44
        9
        Även att ha en högre utbildning inom din specialitet ger dig inte heller alltid rätt att uttrycka din åsikt. På vårt företag fanns en chef för elavdelningen som var mycket stolt över att han deltog i byggandet (inte i konstruktionen, men det verkar i driftsättningen) av något slags kärnkraftverk i Iran. Så han hade inte hört att det finns ett begrepp om "beröringsspänning", men detta begrepp finns antingen i PTB eller i de elektriska installationsreglerna någonstans bredvid begreppet "stegspänning". Och det fungerade bra. Och min fru, en examen från Moskvas högre tekniska universitet uppkallad efter.Bauman, utbildad elektroingenjör, när jag skrev mitt diplom, räknade jag ut ungefär som motståndet hos en jordningsanordning. Men hon kunde knappt förklara det efter ett par år, utan hon tog sig upp till positionen som ledande ingenjör vid ett forskningsinstitut. Så du behöver inte veta många saker alls. Du behöver bara göra det enligt projektet, och designers måste känna till reglerna och måste följa dem.
        1. Ruslan
          #26 Ruslan Gäster 26 januari 2019 11:47
          3
          En hög position är inte alltid en indikator på kunskap och intelligens - tack för att du bekräftar detta med din chefs och din egen frus exempel!
  3. Pavel Petrovich
    #27 Pavel Petrovich Gäster 6 januari 2019 18:32
    40
    Grabbar. Och den som skrev den här artikeln och många kommentatorer har ingen aning om vad de skriver om. Du måste först vara certifierad för minst grupp III elsäkerhet, skriv sedan något. Det finns inga andra begrepp inom elteknik och elsäkerhet än de som står i reglerna!!!
  4. sanek
    #28 sanek Gäster 6 januari 2019 18:44
    5
    allt detta är bara coolt, naturligtvis, säkerhet är en stor sak, men tro inte att våra farfäder var dummare än oss, även nu i de flesta privata hus finns det ingen riktig nolla, den är kopplad till nollorna på det första stödet ; den kommer in i huset genom två ledningar; vad är det för jordning, bara vackra ord om hur det ska vara som allt i vårt land
  5. Gregory
    #29 Gregory Gäster 6 januari 2019 18:45
    2
    Jag förstår inte en sak, strömmen är växelvis, det vill säga noll och fas måste byta plats. Det vill säga, om strömmen verkligen flyter, då i en riktning, sedan den andra. Och noll är inte noll alls 1/25 sek. Vad förstår jag för fel?
    1. Gäst Alexey
      #30 Gäst Alexey Gäster 6 januari 2019 21:20
      11
      Du förstår inte fel. Ingen byter plats där. Noll är noll, och spänningsnivån på den andra ledningen (fasen) ändras i förhållande till noll. Ibland mer av honom, ibland mindre.Så enkelt är det.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Gäster 8 januari 2019 00:39
        0
        Kan inte förstå någonting.
        1. Gäst Vladimir
          #32 Gäst Vladimir Gäster 15 januari 2019 11:16
          4
          Tja, till exempel ett glas, vi anser att botten är noll, det övre skäret är maxspänning, jag kan fortfarande inte skratta... att göra narr av dina dumma frågor är en gudomlig sak
      2. Gäst Vlad
        #33 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:35
        2
        Vilken spänningsnivå förändras? Ta en voltmeter och mät. Mellan noll och fas 220 volt, mellan två valfria faser 380 volt. Prata inte strunt.
        1. Gäst Vladimir
          #34 Gäst Vladimir Gäster 9 januari 2019 14:02
          3
          ÅÅÅÅ. Amplitudvärdet försvinner när det ändras. Och det är inte 220 eller 380 V. Men det fungerar, ja, precis som jag sa, det är nästan så.
        2. Gäst Alexander
          #35 Gäst Alexander Gäster 13 januari 2019 20:08
          3
          Vad händer om du tar ett oscilloskop istället för en voltmeter?
        3. Andronus
          #36 Andronus Gäster 13 januari 2019 20:15
          1
          Ja, det är inte spänningen som förändras, utan potentialen
    2. Gäst Vlad
      #37 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:33
      10
      I växelström))) är det inte fasen och nollan som byter plats, utan fasen följer en sinusform med en oscillationsfrekvens på 50 gånger per sekund. Vad är frekvensen för den ström som hörs? Indikeras i Hertz. I vårt nätverk har vi en frekvens på 50 Hz och en spänning på 220 Volt, i USA och Europa har vi en frekvens på 60 Hz och en spänning på 127 Volt.
      1. Nikolay Polozok
        #38 Nikolay Polozok Gäster 9 januari 2019 09:19
        2
        I USA är uttagen 110V 60 Hz, och i Europa är de 230V 60 Hz.
      2. Andrey
        #39 Andrey Gäster 9 januari 2019 22:32
        2
        HANDLA OM! Detta är en vettig kommentar, inte bla bla, någonstans nära den sanna)
    3. Gäst Sergey
      #40 Gäst Sergey Gäster 14 januari 2019 00:10
      2
      Om det bara finns två ledningar, då förstår du rätt, fram och tillbaka varannan 50 gånger, och det finns ingen riktning, ledningarna är lika. Men i verkligheten finns det en tredje ledare - jorden, (tja, eller kroppens statiska kapacitans) och i förhållande till den är noll alltid noll, och fasen är växelspänning.
  6. Gäst Sergey
    #41 Gäst Sergey Gäster 6 januari 2019 18:49
    3
    Vid byte av strömförsörjning, i synnerhet datorer, vid användning av Euro-uttag, utförs spänningsdelningen av kondensatorer, vars mittpunkt är ansluten till jord, och 220 matas till kondensatorerna själva genom en brygga. Kommer detta att vara korrekt om på ena halvan av delaren är spänningarna fördelade mellan Noll och Jord, vilket i princip är lika med 0 och endast när faserna är obalanserade når flera volt. och på andra axeln - allt annat är från 314V?
    1. Gäst Vlad
      #42 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:38
      12
      Kondensatorn delade ALDRIG någon spänning. Var får du allt detta ifrån? Kondensatorer är utformade för att jämna ut krusningar i strömförsörjningen.
      1. RRR
        #43 RRR Gäster 9 januari 2019 14:01
        8
        Och naturligtvis har du inte hört talas om en kapacitiv spänningsdelare
      2. Andrey
        #44 Andrey Gäster 9 januari 2019 22:35
        0
        Exakt och korrekt svar) Enligt min åsikt var den vännen "lite förvirrad" angående strömförsörjning.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #45 Ivan Gennadievich Gordienko Gäster 6 januari 2019 19:04
    12
    Hmm, elektrikerna har samlats! Studera PUE och studera noga varför skyddande jordning behövs! Det är dags att begrava TN-S-metoden för länge sedan
    1. Gäst Vlad
      #46 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:39
      3
      TN-S-C har använts så länge
    2. Gäst Victor
      #47 Gäst Victor Gäster 9 januari 2019 06:33
      7
      Kära, har du inte blandat ihop något, TN-S? Kanske TN-C?
  8. Gäst Sergey
    #48 Gäst Sergey Gäster 6 januari 2019 19:14
    3
    av ditt diagram att döma, vad hindrar dig från att ta marken framför ouzo eller den inledande kontakten till ouzo, flow one?)))) antingen är jag en dåre eller så går skidor inte på asfalt
    1. Gäst Alex
      #49 Gäst Alex Gäster 11 januari 2019 14:09
      18
      På grund av min oerfarenhet (jag hade precis börjat arbeta som elektriker) gjorde jag just det redan 2004. Och han brände nästan ner sin egen lägenhet. Den här bilden är fortfarande framför mina ögon, även om det har gått så många år...
      Vi bodde då i en gammal byggnad, byggd på 30-talet (ett trähus, putsat inuti). Och vi hade de vanliga trafikstockningarna (eller snarare, en per "fas"). Då hade jag redan jobbat som elektriker i ett och ett halvt år, jag trodde att jag visste och kunde allt, "Jag är ett geni" och allt det där. Jag bestämde mig för att installera "europeiska uttag" i köket och samtidigt byta pluggarna för automatiska maskiner och installera en jordfelsbrytare (eftersom vi samtidigt med att byta ut ledningarna i köket utrustade en dusch med ett ögonblickligt vatten värmare (för de som inte vet, i de gamla husen finns liknande "civilisationens välsignelser" aldrig existerat, de "klarade allt" själva)). Nåväl, jag installerade en jordfelsbrytare, automatiska maskiner, delade upp ledningarna i köket och in i rummen... Jag placerade jordledaren från "Euro-uttagen" och den momentana vattenvärmaren vid ingången på jordfelsbrytaren, under en terminal med den neutrala ledningen från mätaren. Och "för pålitlighet" under samma plint satte jag (fan, nu är det roligt för mig vad jag skriver och av att jag var "inhägnad" då) ett tvinnat par ledningar på 1,5 "fyrkanter" och kopplade det kl. den andra änden med... ett värmebatteri i köket, och till och med fäst en duschbricka. Jag kontrollerade RCD:ns funktion med en "testlampa" (lampans läckström var tillräcklig), angående batteriet, sumpen och "fasen", RCD:n fungerade korrekt, "alla var nöjda, alla "skrattade" ... Exakt tills ögonblicket "åskan slog": i vårt område av staden en våldsam konstruktion, alla gamla hus revs (inklusive mina efter en tid), området började byggas om, nya höghus, allt. Och en lördagskväll lyckades byggherrarna skära av kabeln som drev vårt hus från transformatorstationen. Deras arbetsledare kom springande med ett team hårt arbetande, de försäkrade alla att nu skulle den tillfälliga byggarbetsplatsen för huset överges och på vardagarna skulle de tillsammans med nätverksarbetarna återställa allt.Vi kopplade bort den skadade kabeln från ingångsskåpet i vårt hus, kopplade in vårt eget, satte ström från byggarbetsplatsen... Men uppenbarligen var tvärsnittet av vårt provisoriska skjul vald på fel sätt. Även om huset är gammalt, med 8 lägenheter, har alla modern utrustning, belastningen är hyfsad... Vi rökte i köket i det ögonblicket. Först tändes ljuset. I tre sekunder. Sedan kom det en tillfällig sättning att lamporna knappt brann. Efter det blinkade de väldigt starkt i några sekunder till och slocknade, och en fruktansvärd krasch hördes från vår korridor. Vi hoppar ut och ser hur vår disk brinner med öppen låga, men det är inte så illa! Och ovanför disken finns en mezzanin (trä), runtom finns torra gamla tapeter, bredvid till höger finns ett nymålat hölje av ytterdörren... Och allt detta slickar redan eld, och det finns en hel del rök i hela lägenheten. Bokstavligen på några sekunder... Om vi ​​inte hade varit hemma i det ögonblicket hade hela huset fått amba, inte bara vi. De fyllde allt med vatten från vattenkokaren och muggarna, sprang ut på gatan, ropade till byggarna att de inte skulle slå på något ännu. Alla är i chock, vad fan...!?.. Verkmästaren kom springande... Vi ventilerade lägenheten från röken, låt oss åka hem... Den där sladden till mig som gick till värmeelementet och duschbrickan med jorden smälte helt enkelt längs hela sin längd ... Jag öppnade den rökiga plastlådan där jordfelsbrytaren med maskingevär stod, allt var bränt, men det verkade vara vid liv. Jag kastade alla "jord"-ledare från ingången till RCD under överinseende av en arbetsledare som hade misstankar om att vi stal elektricitet (även om det inte var fallet, eftersom det var "ala potentialutjämning gjord genom ..." )... Byggherrarna släpade kabeln med ledare med större tvärsnitt och strömsatte huset, utan incidenter. När chocken gick över kom insikten om misstaget.Tricket är att många människor glömmer (inklusive jag i det ögonblicket) att i vårt land drivs bostadssektorn (och inte bara) av tre faser som använder en neutral ledare. Och om belastningen över faserna inte är enhetlig (och i bostadssektorn är detta alltid fallet), börjar ström att flyta i den neutrala ledningen och spänningen hoppar (jag förklarar detta på ett enkelt sätt) - i den överbelastade fasen spänningen sjunker, i den underbelastade fasen, tvärtom hoppar den (uppstår fasobalans). Och om nollledaren har dålig kontakt med nollan, eller ett svagt tvärsnitt, så brinner den ut under en bra belastning... vilket är vad som till slut hände: först (enligt byggarna) brann deras nolla ut, och efter ett par sekunder bröt det ut på min i lägenheten, för för alla åtta lägenheter, inklusive min, var den neutrala ledningen min "tunna" ledning, ansluten till värmebatteriet och ansluten till RCD-ingången... Därför, kamrater, lära av andras misstag. De kan bli (Gud förbjude!) dödliga...
      Nu har vi bott i en ny byggnad länge, när vi flyttade in gjorde jag om den kommunala renoveringen av lägenheten, tillsammans med elen, och installerade ett spänningsrelä (UVR) i lägenhetspanelen som redan har sparat oss från överspänningar mer än en gång. Många människor är förvånade - varför behöver du en UZM i en ny byggnad, eftersom alla ledningar är moderna och nya? Fel igen! Ja, allt är nytt för mig. Och huset är kopplat till en TP, byggd på 80-talet. Och hela energiförsörjningssystemet måste alltid betraktas i sin helhet, "från början till slut", som en helhet. Och om någon plats i denna "enda helhet" är "smal", så är det bättre att spela det säkert så att det senare inte kommer att vara oerhört smärtsamt, särskilt eftersom, som jag skrev ovan, UZM har fungerat mer än en gång.Och i en närliggande nybyggnad, när man utförde svetsarbeten i en av lägenheterna, brann nollan på en av stigarna ut (jag vet inte de exakta detaljerna) och vårt förvaltningsbolag fick många stämningar från ägarna av lägenheter med bränd utrustning...
      1. ett
        #50 ett Gäster 21 januari 2019 15:05
        3
        för att skeva faserna som skapas av kraftverkets generator måste du släppa belastningen i storleksordningen 10 % av den genererade effekten... vilken typ av utrustning hade du i ditt hus, en hypergruvgård eller något?
      2. gäst
        #51 gäst Gäster 25 januari 2019 15:40
        5
        Jag läste färdigt, jag var inte lat. Leo Tolstoj och Fjodor Mikhailovich Dostojevskij vilar på sidlinjen
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Gäster 22 april 2023 13:22
        0
        Du blev utbränd eftersom "elektrikern" blandade ihop F- och 0-ingångarna, med andra ord gick fasen genom ledningarna för 0, där de inte installerade maskinerna och neutraliserade ledningarna med batterier och alla möjliga metallstigare (ett mycket stort misstag). Och alla dessa ledningar brann bara ut, de där fasjordade 0 karat.
  9. Gäst Vladimir
    #53 Gäst Vladimir Gäster 6 januari 2019 19:41
    14
    Det vore bättre att skriva, om så smart, hur man skiljer nollledaren från jordledningen i en treledarkabel, där alla kärnor har samma isoleringsfärg Dessa lades i början av 80-talet i flerbostadshus för el. spisar
    1. Gäst Sergey
      #54 Gäst Sergey Gäster 14 januari 2019 00:16
      3
      Vi måste hitta var den andra svansen är fäst. Eller stäng av elen i huset - jordningen bryts inte av omkopplaren, så vid noll kommer det att finnas en liten mängd störningar, men på marknivå kommer det inte att finnas någon.
  10. Vaik
    #55 Vaik Gäster 6 januari 2019 19:47
    6
    0,4 kV NÄTVERK med solid jordad neutral. Det är ingen skillnad, jord, noll. Vilseleda inte folk
    1. Gäst Vlad
      #56 Gäst Vlad Gäster 9 januari 2019 01:43
      6
      Det finns en skillnad.Är det bara så att det neutrala är solidt förankrat? Var går noll och jord ihop? Vid transformatorstationen eller i ingångscentralen på ASU, och som det är korrekt skrivet i samma PUE, kapitel 7, är det strängt FÖRBJUDET att kombinera nollarbetande och nollskyddsledarna längs energifördelningen!!!

Passskydd | Gör det själv

Vykort "Barney Bear" | Gör det själv

Eliminerar kondens i billjus

Hur man snabbt marinerar makrill i en doftande marinad med egna händer

«Gör det själv - med dina egna händer» - en sida med intressanta hemgjorda produkter gjorda av skrotmaterial och föremål hemma. Steg-för-steg mästarklasser med foton och beskrivningar, teknologier, life hacks - allt en riktig mästare eller bara en hantverkare behöver för handarbete. Hantverk av vilken komplexitet som helst, ett stort urval av vägbeskrivningar och idéer för kreativitet.

Vi rekommenderar läsning

Felkoder för tvättmaskin