Gör det själv
Life hacks, mästarklasser, användbara tips, recept.
Hem » Verkstad » Enkel induktionsvärme
Induktionsvärme har en betydande fördel jämfört med värmeelement. Huvudkriteriet här är effektiviteten av att omvandla elektrisk energi till värme. Artikeln kommer att prata om hur man gör en superenkel induktionsvärmare från färdiga enheter och delar. Det tar inte mer än två timmar att bygga. Med en sådan värmare, med en effekt på cirka 1 kW, kommer det att vara möjligt att värma ett rum på cirka 30 kvm.
Enkel induktionsvärme

Vad behöver du för en induktionsvärmare?


  • Induktionshäll för hushållsbruk. Den är inte så dyr och har en effektförbrukning på ca 1 kW.
  • Radiator. Jag tog den bimetalliska. Antalet sektioner beror på området du behöver värma upp.
  • Korrugerad metallslang - kan köpas i vilken VVS-butik som helst. Du behöver 1,5 meter med marginal.
  • Beslag och kopplingar för anslutning av röret till radiatorn.
  • En bit kopparrör för att slutföra kretsen.

Kylare och kakel:
Varje induktionsspis har en effektkontroll, som kan användas för att reglera värmetemperaturen på radiatorn.
Enkel induktionsvärme

Korrugerat rör - vattenförsörjning:
Enkel induktionsvärme

Vi böjer röret som en snigel eller en spiral. Den böjs lätt med händerna.Arean av snigelcirkeln ska vara större än den cirkulära värmeytan på plattan.
Enkel induktionsvärme

Det viktigaste är att inte glömma att göra en stängningsbygel för denna krets, annars kommer ingenting att fungera. Jag gjorde den av ett kopparrör, lödde den till början och slutet av spiralen. Nu är kretsen sluten och all induktionseffekt kommer att styras till uppvärmning.
Enkel induktionsvärme

Induktionspannan är klar. Faktum är att den består av en köpt induktionshäll och en gjord spiral genom vilken vatten kommer att passera.
Enkel induktionsvärme

Vi skruvar kretsen till batteriet.
Enkel induktionsvärme

Enkel induktionsvärme

Enkel induktionsvärme

Vi lägger en kakel under krullen.
Enkel induktionsvärme

Häll vatten i kylaren. När den värms upp kommer den att cirkulera i själva systemet, i detta fall behövs ingen extra pump.
Slå på den och kontrollera. Ställ först in den lägsta effekten på spisen och sedan, vid behov, till den maximala.
På dyra modeller kan du omedelbart ställa in värmetemperaturen och själva plattan kommer att behålla den.
Enkel induktionsvärme

Enkel induktionsvärme

Jag beräknade den ungefärliga effektiviteten för en induktionsvärmare jämfört med en värmare som använder värmeelement. Och det visade sig att effektiviteten hos en induktionsvärmare är 3,5 gånger högre än för en värmeelementsvärmare.

Titta på videon


För mer detaljerade experiment och systemuppgraderingar, se författarens videor.

Montering av själva pannan.



Att välja en induktionsspis. Slutförande.



Automatiseringsanslutning.



Provning i vattenvärmesystem.


Kommentar
  • flugaleendeskrattanderodnasmileyavslappnad avslappnadflin
    hjärtögonkyssande hjärtakyssa stängda ögonspoladelättadnöjdflin
    blinkningstuck_out_tungue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesflinandekyssarstuck_out_tonguesovande
    oroligrynkar pannanplågadöppen mungrimaserandeförvirradtystnad
    uttryckslösinte roadsvett_lesvettasbesviken_lättadtröttapassiv
    besvikenförvirradräddkallsvetthålla utgråtasnyfta
    glädjeförvånadskrikatrött_ansikteargrasatriumf
    sömnigmumsmasksolglasögonyr i ansiktetimpleende_imp
    neutralt_ansikteno_mouthoskyldig
5+två=
Kommentarer (110)
  1. nigrigos59
    #1 nigrigos59 Gäster 12 mars 2018 14:05
    29
    det finns en oföränderlig regel - för 10 kvadratmeter område 1 kW effekt är allt annat från den onde
    1. Roman
      #2 Roman Gäster 12 mars 2018 18:05
      4
      Detta med kraftig värmeförlust. I genomsnitt 50-70 watt per kvadratmeter med en takhöjd på högst 3 meter
    2. Gäst Nikolay
      #3 Gäst Nikolay Gäster 12 mars 2018 20:37
      4
      Inte helt rätt. Jag testade personligen en viss ång-droppvärmare i 2 dagar. Jag hängde den med räknare, termometrar, volt och amperemetrar. Ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli någon effekt. Konstigt nog fick jag 10-15% mindre förbrukning än en mykotermisk konvektor. Jag kanske inte tog hänsyn till något, även om jag försökte mycket.
    3. Gäst Vasily
      #4 Gäst Vasily Gäster 14 mars 2018 09:45
      6
      Din oföränderliga regel är fullständigt nonsens. 4-rums kvm 97,3 m2, för januari 3017 uppgick den termiska energiförbrukningen enligt IPU till 1,4376 Gcal, vilket är lika med 1 671,929 kW. Vi delar kW med 31 dagar, med 24 timmar, med lägenhetens yta får vi 23.0957 W. I lägenheten +20...+21. Hus från 1959, termiskt motstånd ca 2 st
      1. Edos
        #5 Edos Gäster 24 mars 2018 15:37
        5
        CHiP beräknades utifrån den genomsnittliga dygnstemperaturen -25 grader!!!och för hus som helhet ingick här värmeförlust från tak, MOPs etc.
      2. Gäst Andrey
        #6 Gäst Andrey Gäster 9 april 2018 10:35
        13
        Så det är tekniken i 3017!
    4. gäst
      #7 gäst Gäster 19 mars 2018 14:04
      2
      Korrekt, men denna regel gäller fastbränslepannor, och för elpannor har den en helt annan betydelse. det är 1 kW per 18 m/2
  2. Gäst Vladimir
    #8 Gäst Vladimir Gäster 12 mars 2018 19:06
    28
    fullständigt nonsens. alla skuggelpanna har en verkningsgrad på minst 98%.
    1. AlexPanych
      #9 AlexPanych Gäster 13 mars 2018 11:24
      1
      Vart tar dessa 2% vägen?
    2. Gäst Vasily
      #10 Gäst Vasily Gäster 14 mars 2018 09:49
      5
      Wow, 98%!!! Wow, de skulle kunna göra det, ge dem en tillverkare av värmeelement som har sådan effektivitet. Jag har inte sett mer än riktiga 86% för passiva värmeelement än
      1. Gäst Sergey
        #11 Gäst Sergey Gäster 14 mars 2018 13:33
        7
        Förlåt, kan du berätta för mig vart de återstående 14% går?
        1. altmax
          #12 altmax Gäster 19 mars 2018 19:12
          15
          De förvandlas till värme. 86 % går till värmevatten och 14 värmer helt enkelt vatten)))
          1. Edos
            #13 Edos Gäster 24 mars 2018 15:45
            16
            86% för uppvärmning av vatten, och 14% värmer vattnet!!!))))) detta är SUPER!!! Är inte ditt efternamn Klitschko?
      2. Dmitriy
        #14 Dmitriy Gäster 15 mars 2018 22:10
        19
        Värmeelementets verkningsgrad är 0 % eftersom det inte producerar arbete, och all energi omvandlas till värme. Men eftersom vi behöver värmeelement för att producera värme är verkningsgraden (i termer av termisk energi) 100%. Och effektiviteten kan inte vara högre än för ett värmeelement.
        1. Georgy Vitalievich
          #15 Georgy Vitalievich Gäster 4 april 2018 18:44
          1
          Din tog..!
      3. Vania
        #16 Vania Gäster 30 mars 2018 20:14
        1
        i den elektriska kretsen strömkällan-värmeelement (aktiv konsument 100%) var kan det bli förluster????
        1. Igor Albertovich
          #17 Igor Albertovich Gäster 15 oktober 2018 22:01
          1
          Inte all strömenergi i värmeelementet omvandlas till värme. Vid upphettning expanderar kroppar. Åtminstone så!
    3. Zheka
      #18 Zheka Gäster 21 mars 2018 21:03
      6
      Och resten är ett virvelmagnetfält som värmer de omgivande ledarna och genererar ultralånga radiovågor. Så, med hänsyn till detta, nästan 100%.
      PS Även uppvärmningen av ett uttag av låg kvalitet och dåliga elektriska ledningar slösas inte bort - det värmer rummet.
      1. Alexander
        #19 Alexander Gäster 8 april 2018 18:23
        3
        Även uppvärmning av ett uttag av låg kvalitet och dåliga elektriska ledningar
        är inte bortkastat.
    4. Gäst Alexander
      #20 Gäst Alexander Gäster 12 juli 2019 19:43
      2
      Skratt på granen!!! Här är kostnaderna 98% – ja. Och i allmänhet är alla värmeelement ett minne blott. Men eftersomDessa värmare är de enklaste att tillverka och praktiska att använda, det är fortfarande svårt att överge dem. Men det slösar energi skoningslöst!!!
  3. underskott21
    #21 underskott21 Gäster 12 mars 2018 19:24
    92
    Jag har varit i VVS-branschen i snart tjugo år. Men det här är första gången jag har sett så galet nonsens!!! Författaren föreställer sig förmodligen sig själv som en modern Albert Einstein på nivå 80. Det är helt sant att för 10 kvadratmeter yta finns det 1 kW effekt, och därför, oavsett vilken panna eller värmeelement det är, kommer elen att spenderas på SAMMA, vare sig det är värmeelement, induktion, infraröd, etc. Uppvärmningstidsskillnad. Och i det här fallet är det billigare att köpa en radiator: en infraröd elektrisk konvektor eller en oljeradiator. Denna hemmagjorda bomb, utan expansionskärl och säkerhetsgrupp, kommer att fungera precis fram till första bra uppvärmning!!!
    1. Gäst Gennady
      #22 Gäst Gennady Gäster 13 mars 2018 02:59
      20
      +100 %. Jag håller med - ännu en dumhet.
    2. Helge
      #23 Helge Gäster 14 mars 2018 13:10
      17
      Du har helt fel. Om du tar en viss struktur, då med en statisk extern värmeabsorberande miljö, till exempel en gata, kommer du att tvingas spendera en stabil mängd termisk energi för att upprätthålla den önskade temperaturen inuti strukturen. Detta betyder dock inte att för att generera X mängd värme behövs samma mängd elektrisk energi. I översättningen sa du att det inte spelar någon roll vilken typ av spis det är: en holländsk spis, en bukspis eller en öppen spis - veden kommer att behövas på samma sätt, vilket naturligtvis är absurt. För alla har sin egen effektivitet. Den infraröda värmaren har inte mer än 75% i de bästa proverna. Jag arbetade med frågan om att exportera en specialist från Vitryssland, eftersom han uppnådde 68-69 % och lovade att höja den till 73 %, vilket 2004-2005 helt enkelt var ouppnåeligt i väst. I induktionsvärmare nådde vi i teorin 170%, i praktiken flyter vi från 130 till 160%.Värmeelement - faktiskt knappt 90%. Följaktligen, om du behöver 1500 watt termisk energi, måste du bränna 2000 watt på en infraröd sändare, 1666.666 på ett värmeelement och 1000 watt på induktion. Tja, var är "detsamma, det är bara en tidsfråga"?
      Tyvärr, men du kan bara lita på att du vänder på muttrarna när det kommer till uppvärmning.
      1. Gäst Anatoly
        #24 Gäst Anatoly Gäster 14 mars 2018 21:37
        27
        Med dina beräkningar kan du säkert ansöka om Nobelpriset, effektiviteten är 150%, med en sådan effektivitet garanteras priset med 150, nej, med 200 procent, de ger 2 på en gång för uppfinningen av en evighetsmaskin .
        Varje värmare omvandlar all elektrisk energi till värme, som avlägsnas från värmaren genom konvektion och infraröd strålning; elektromagnetisk strålning beaktas inte på grund av nätverkets låga spänning och frekvens; det finns fortfarande förluster på matningsledningarna, men de även värma upp rummet. Du kan naturligtvis koka te i munnen när du sitter på en elspis, men varför, det kommer att bränna din rumpa, kan också göras med induktionsvärme. Förmodligen är alla värmaretillverkare runt om i världen fruktansvärda idioter om de inte tog tag i denna underbara idé med en effektivitet på 150%, eller vice versa. Som värmare med låg energiförbrukning och hög värmeeffekt har hela den "moroniska" världen använt värmepumpar (luftkonditionering med värmefunktion) under lång tid och framgångsrikt. För 1 kW förbrukad el kan en bra luftkonditionering producera upp till 3,5-4 kW värme, och det finns inget mirakel, bara fysik. Dessutom är effektiviteten hos luftkonditioneringsapparater inte mer än 60-70%.
        1. Gäst Igor
          #25 Gäst Igor Gäster 15 mars 2018 12:42
          10
          Jag håller helt med dig. Det verkar som att alla skapare av pannor med en verkningsgrad på mer än 100% inte studerade alls på gymnasiet, eller åtminstone knappt fick C i fysik. 9:e klassprogrammet.
          Vackert gjord... :)) Men det är till lite nytta...
        2. Helge
          #26 Helge Gäster 19 mars 2018 16:20
          1
          Du tog fel utgångspunkt och börjar vädja till Nobelpriset. Effektiviteten kan inte vara mer än 100 % i ett system. Du kan göra 4 av två stockar, men vad gäller massa, mängden energi som frigörs, är de identiska. Det är sant, men du hävdar att det bara går att baka en paj av en stock, och de som lyckas baka mer är dårar. Samtidigt är du inte förvånad över exemplet med värmepumpar, men varför? Det finns trots allt "omöjlig" effektivitet!!! I allmänhet, tugga först gröten i huvudet innan du skvätter ut på folket gissningar om en okunnig och ger något råd
          1. Edos
            #27 Edos Gäster 24 mars 2018 18:08
            8
            Antingen studerade du inte bra i skolan, eller så försöker du ingjuta din synpunkt hos dem som inte studerade bra i skolan. En värmepump omvandlar inte elektrisk energi till värme. Den förbrukar el på driften av kompressorn och pumpen, och värmeenergin "avlägsnas" från energibäraren (luft, vatten, jord...)
          2. Gäst Sergey
            #28 Gäst Sergey Gäster 10 april 2018 08:56
            1
            En värmepump är just en pump som överför värmeenergi, och energikällan är gränsen för media.
        3. altmax
          #29 altmax Gäster 19 mars 2018 19:26
          2
          Gamla mätare beräknade inte energiförbrukningen från induktionsvärmare bra på grund av belastningens natur (den verkar mestadels vara reaktiv, inte aktiv). Det är därför det visade sig att med 2 kW som faktiskt brann, räknade mätaren lite mer än en. Moderna mätare bryr sig inte om vad belastningen är.
          1. Maksim
            #30 Maksim Gäster 2 april 2018 kl. 15.30
            3
            kW, vilket är vad hemmamätaren räknar och är aktiv, och reaktiva kVAR, separata mätare installerades för den (nu är de kombinerade)
      2. Gäst Yuri
        #31 Gäst Yuri Gäster 22 mars 2018 06:09
        2
        ooh, det här är beräkningarna.Det betyder att jag slösat bort 10 år av mitt liv på att studera termiska processer och allt som är kopplat till dem.
      3. Edos
        #32 Edos Gäster 24 mars 2018 15:52
        2
        Berätta för allmänheten med formler, i detalj var den termiska energin kommer från minst 1% mer än den elektriska energi som förbrukats??!
      4. Gäst Alexander
        #33 Gäst Alexander Gäster 12 juli 2019 19:53
        1
        Tack! Jag har länge letat efter ett praktiskt oberoende svar på kostnaderna för typer av värmegeneratorer. Ditt svar lutar mig just till det induktiva från praktiska data, baserat på jämförande kostnader per enhet av produktion. Tack!
    3. Gäst Sergey
      #34 Gäst Sergey Gäster 14 mars 2018 13:35
      6
      Joule-Lenz-lagen har inte upphävts; effektiviteten för alla värmare av värmeelement är nästan 100 %.
    4. Shurik
      #35 Shurik Gäster 16 mars 2018 16:10
      3
      Skillnaden ligger i metoden för redovisning av e-post. energi. En induktiv belastning räknas inte korrekt av en hushållsmätare om dess cos skiljer sig märkbart från hushållsbelastningen.
      Till exempel uppvärmning med den magnetiska kärnan i en transformator.

      Det andra alternativet för att spara pengar är att värma det med en luftkonditionering; 1 kW värme erhålls från cirka 300 W el. kostar. Resten (700W) får man genom att kyla luften utanför. Men tyvärr är vanlig luftkonditionering nere på -5C. Annars är det bara en värmepump).
      1. altmax
        #36 altmax Gäster 19 mars 2018 19:29
        3
        Det finns speciella lågtemperaturluftkonditioneringar som fungerar ner till -30. Men om vid +10 värmepumpens verkningsgrad är cirka 400 %, så är den vid -20 bara 200, och vid -30 sjunker den till 100 %. Detta är en ganska effektiv lösning om det inte är för kallt ute.
    5. Bunkermamma
      #37 Bunkermamma Gäster 13 mars 2023 12:53
      0
      Människan, 1 kW per 10 meter är ingen dogm, utan bara den gamla sovjetiska normen för värmeförlust i lokaler enligt sovjetiska SNIMs (100 W per meter). Europeiska standarder är mycket strängare - 40W per meter.Alltså 0,4 kW per 10 meter. Det finns också strängare - 20W per meter.
  4. Gäst Nikolay
    #38 Gäst Nikolay Gäster 12 mars 2018 20:31
    7
    Det coolaste är att beräkna effektivitet. Jag kommer inte ens kommentera, även om jag har hållit på med uppvärmning i 20 år nu. Hela det här systemet är antingen ett naturmirakel eller skitsnack. Mer troligt det senare.
  5. Roman
    #39 Roman Gäster 12 mars 2018 21:04
    4
    1 kilowatt, 30 meter går inte att värma om man bara håller en minsta plustemperatur. Det var nödvändigt att studera i skolan, lära sig lagen om "termodynamik".
    1. Edos
      #40 Edos Gäster 24 mars 2018 18:17
      7
      30 kvadratmeter kan vara olika. Du kan inte värma en järnbehållare med två kilowatt, men ett hus av SIP-paneler (i huvudsak en skumtermos) kan lätt. Frågan här är att du inte kan få mer än 1 kilowatt av termisk energi från 1 kilowatt el
  6. Boris
    #41 Boris Gäster 12 mars 2018 21:54
    14
    Det jag gillade mest var: "Jag beräknade den ungefärliga verkningsgraden för en induktionsvärmare jämfört med en värmare som använder värmeelement. Och det visade sig att effektiviteten för en induktionsvärmare är 3,5 gånger högre än för en värmeelementsvärmare."
    Det är mycket intressant att titta på beräkningarna av ESOBRITER, som inte är bekant med lagen om energibevarande, men förstår elektrisk och termisk teknik.
  7. Vladilir
    #42 Vladilir Gäster 12 mars 2018 22:20
    5
    dyr. Det finns mycket mer ekonomiska system. exempel - jonpanna
  8. Gäst Vladimir
    #43 Gäst Vladimir Gäster 12 mars 2018 22:54
    3
    Den här plattan värmer bara material som har magnetiska egenskaper, och dessa korrugerade rör magnetiserar inte, jag har testat dem flera gånger för effektivitet. fikon känner honom, men för priset är det osannolikt att du vinner och varför, kan man fråga sig, allt detta tjafs?
  9. Gäst Gennady
    #44 Gäst Gennady Gäster 12 mars 2018 23:32
    6
    Om din mätare har räknat 24 kWh el per dag, så spelar det enligt lagen om energihushållning ingen roll vilket värmeelement du använder, 100% av värmen kommer att finnas kvar i huset eller lägenheten.
    Det är vettigt att överväga effektiviteten om olika märken av gas-, kol- eller vedpannor med skorsten används för uppvärmning, där cirka 30-60 % av värmen flyger iväg. I byar stötte jag på ineffektiva, ibland hemgjorda pannor från sovjettiden.
  10. Gäst Vladimir
    #45 Gäst Vladimir Gäster 13 mars 2018 00:17
    0
    "Huvudkriteriet här är effektiviteten av att omvandla elektrisk energi till värme."
    om verkningsgraden är låg kommer det att uppstå termiska förluster. Och det här är vad vi konsumerar från TEN. Det finns inga förluster i huset. Vi tar inte hänsyn till förluster utanför huset.

Hur man syr ett överkast | Gör det själv

Det är inte svårt att göra kokt korv hemma enligt GOST USSR, men att komma ihåg smaken av barndomen är ovärderlig

Hur man gör ett motstånd hemma med dina egna händer

Hur man gör en cool souvenir "brinnande ljus"

«Gör det själv - med dina egna händer» - en sida med intressanta hemgjorda produkter gjorda av skrotmaterial och föremål hemma. Steg-för-steg mästarklasser med foton och beskrivningar, teknologier, life hacks - allt en riktig mästare eller bara en hantverkare behöver för handarbete. Hantverk av vilken komplexitet som helst, ett stort urval av vägbeskrivningar och idéer för kreativitet.

Vi rekommenderar läsning

Felkoder för tvättmaskin